Det skandinaviskt hjørene!

The place to use Languages other than English (LOTE) to discuss whatever you like.

Det skandinaviskt hjørene!

Postby ILuvEire » Sat 04 Jul 2009 4:15 pm

Velkommen til det skandinaviskt hjørene! Her kan vi taler alle skandinavisk sprog. :)

Så, kan enhver forstå alle skandinaviske sprog? Jeg kan forstå norsk med lethed, og jeg kan forstå svensk men den er mere svært. (Svært betyder "hard," det er et lånt ord fra tysk.)

Jeg tror at dansk har flere tyske låner, ord som "svært" for "hard." Har svensk nogle tyske låner også? Norsk har ingen, tror jeg.
dansk - italiano - esperanto - Deutsch - português - tiếng Việt - עברית - ‘ōlelo Hawai‘i - ελλινικά - العربية - 中文 - íslenska
ILuvEire

Re: Det skandinaviskt hjørene!

Postby rickardspaghetti » Sat 04 Jul 2009 5:35 pm

Svenska har nog lånat en del från tyskan(förmodligen under hansans stortid) men flest låneord kommer nog från franskan, grekiskan och latinska språket. Idag kommer de flesta låneorden från engelskan. Svenskar svär gärna ofta på svenska blandat med engelska. Det är inte ovanligt att man får höra ett "fuck" eller två mellan varje "fan" och "jävlar". :lol:
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
rickardspaghetti

Postby dreaminjosh » Sat 04 Jul 2009 5:45 pm

ILuvEire wrote:Velkommen til det skandinaviskt hjørene! Her kan vi taler alle skandinavisk sprog. :)

Så, kan enhver forstå alle skandinaviske sprog? Jeg kan forstå norsk med lethed, og jeg kan forstå svensk men den er mere svært. (Svært betyder "hard," det er et lånt ord fra tysk.)

Jeg tror at dansk har flere tyske låner, ord som "svært" for "hard." Har svensk nogle tyske låner også? Norsk har ingen, tror jeg.

Oh ja... svenska har många ord som är nästan densamma i tyska, men tänker jag inte att de är låner. Jag tror att de är bara gemensamma germanska ord.

Tyska: schwer, leicht, naturlich, Mund, Berg
Svenska: svårt, lätt, naturlig, mun, berg

Kanske är det samma med norska. Jag tror inte att det skulle vara alltför olika.
dreaminjosh

Postby rickardspaghetti » Sat 04 Jul 2009 6:58 pm

Var har du lärt dig svenska, dreaminjosh?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
rickardspaghetti

Postby dreaminjosh » Sat 04 Jul 2009 7:32 pm

rickardspaghetti wrote:Var har du lärt dig svenska, dreaminjosh?

Haha, varför? Är min svenska dåligt som fan?

Hoppsan Kerstin! :oops:

Jag har lärt mig det när jobbat jag i Luleå. När jag var liten, kunde jag tala lite norska också. Mina vänner från Luleå besökte USA och pratade vi svenska nästan hela resan.
dreaminjosh

Postby Sean of the Dead » Sun 05 Jul 2009 4:48 am

Jej! Jeg den første person som har snakket her på norsk! :)

Det norsk ord for "verstehen" er "forstå", men det er også ordet "skjønne" (jeg syns). ;)

Hvor mange mennesker snakker norsk, istedenfor Tyler? Er det bare meg og Epp?

Jeg lærer meg norsk fordi slektningene mine snakke-r/t det.
Sean of the Dead

Postby dreaminjosh » Sun 05 Jul 2009 6:14 am

Sean of the Dead wrote:Jej! Jeg den første person som har snakket her på norsk! :)

Det norsk ord for "verstehen" er "forstå", men det er også ordet "skjønne" (jeg syns). ;)

Hvor mange mennesker snakker norsk, istedenfor Tyler? Er det bare meg og Epp?

Jeg lærer meg norsk fordi slektningene mine snakke-r/t det.

Sean, jag kan förstå dig- men det är lite svårare. Läsa norska är konstigt för mig och när gör jag det för lång tid, det blandar med min svenska och det gillar jag inte!

Kan du förstå allt att vi säger?

I'm just fascinated by the fact that we all are using three different languages to communicate with each other and we're understanding each other almost perfectly. I am a little worried that it might interfere with my Swedish though--- but man, I think this is fun!
dreaminjosh

Postby Jayan » Sun 05 Jul 2009 9:24 pm

dreaminjosh wrote:Sean, jag kan förstå dig- men det är lite svårare. Läsa norska är konstigt för mig och när gör jag det för lång tid, det blandar med min svenska och det gillar jag inte!

haha, du synes at forstå norsk er svært?!?! Du skal se hvad dit svensk ser som ud! Det er meget mere svært!

I'm just fascinated by the fact that we all are using three different languages to communicate with each other and we're understanding each other almost perfectly. I am a little worried that it might interfere with my Swedish though--- but man, I think this is fun![/i]

Ja, på Unilang, bruger jeg chat på norsk, og det er meget morsomt. Men jeg kan ikke lide det når de taler nynorsk...

Tyler, jeg vil rette dit dansk senere ;) :P
Native/Fluent: English (on a good day :P)
Pursuing fluency: Dansk
Entertaining self with: 日本語
Up next: русский язык
Eventually: Gaeilge|Deutsch|Kiswahili|Suomi
Jayan

Postby dreaminjosh » Sun 05 Jul 2009 10:00 pm

Jayan wrote:
dreaminjosh wrote:Sean, jag kan förstå dig- men det är lite svårare. Läsa norska är konstigt för mig och när gör jag det för lång tid, det blandar med min svenska och det gillar jag inte!

haha, du synes at forstå norsk er svært?!?! Du skal se hvad dit svensk ser som ud! Det er meget mere svært!

Inte så svårt, men svårare än dasnk. Jag vet inte varför, kanske för att ordningen på orden är konstigt för mig. Det är som gamladags svenska.

Ja, på Unilang, bruger jeg chat på norsk, og det er meget morsomt. Men jeg kan ikke lide det når de taler nynorsk...

Jag med, men norsk liknar dansk. Min vän sa att norska är danska talas i svenska. :)
dreaminjosh

Postby rickardspaghetti » Sun 05 Jul 2009 11:28 pm

dreaminjosh wrote:Min vän sa att norska är danska talas i svenska. :)

Nu fattar jag inte alls vad du menar. "norska är danska talas i svenska"? Vad ska det betyda?
そうだ。死んでいる人も勃起することが出来る。
俺はその証だ。
rickardspaghetti

Next

Return to Languages other than English